Belgien: Laura Tesoro - What's The Pressure
19-åriga Laura Tesoro är verkligen trevligt ögongodis
och hennes bidrag är en bra start på kvällen men som
sagt är det inget memorable.
Tjeckien: Gabriela Gunčiková - I Stand
Gabriela gestaltar titeln på sin låt fläckfritt. Tyvärr gör
detta att hennes bidrag, som trots allt fyller ut arenan,
snabbt blir tråkigt.
Nederländerna: Douwe Bob - Slow Down
Ta fram era tändare dvs arenaspråk för tänd lägerelden.
Douwe Bobs mysiga countrypop fyller ut arenan med ett
hippsterlugn som är svårt att inte dras med i.
Azerbajdzjan: Samra - Miracle
Likt Laura Tesoro är Samra ögongodis, vilket inte är att
förringa i den här tävlingen, men hennes dansare däremot
ser ut som något ur en billig Gladiatorparodi. Som sagt, en
helt okej svensk produktion.
Ungern: Freddie - Pioneer
Freddie är som jag nämnt tidigare en posterboy för ett boyband
men det är ett faktum att hans trummis och körsångare stjäl
showen - tyvärr inte i en possitiv mening.
Big Five: Italien: Francesca Michielin - No Degree Of Separation
Francesca Michelin bromsar upp tämpot i tävlingen och
med en otroligt snygg scenografi - speciellt det naturtrogna
vattengolvet - och harmoni i sin röst får hon oss att inte tänka
allt för mycket på om det faktiskt är fiskarbyxor hon har på sig?
Israel: Hovi Star - Made Of Stars
Hovi Star forsätter harmonin med sin otroligt vackra ballad
som mycket riktigt fyllde ut arenan på ett magiskt sätt.
Bulgarien: Poli Genova - If Love Was A Crime
Det här bidraget delar mig. Jag älskar Poli Genova som
person och som artist men låten i sig inte är något jag
fastnar för direkt. Den växer dock för varje gång jag hör
den och den funkade riktigt bra i arenan.

Värdland: Sverige: Frans - If I Were Sorry
Frasseman var inte helt hundra i rösten under finalkvällen
men han hade hottat upp sitt nummer och lärt sig att ta publiken
på ett sätt som inte skadar låtens integritet. Bra respons i arenan,
hemma i tv-sofforna och i jurybåsen köpte Frans en hedervärd femteplats.
Big Five: Tyskland: Jamie-Lee - Ghost
Jag måste säga att första gången jag såg ett smakprov
på Tysklands bidrag i Inför Eurovision var jag tveksam till
hela paketet. När jag satt i arenan och mest kunde fokusera
på låten insåg jag vilken kanonlåt det var och när jag fick se
hela scenframträdandet i sin helhet tilltalades jag även av det.
Big Five: Frankrike: Amir - J'ai cherché
Frankrikes språkminister, jag de har en sådan, har gått ut och
uttalat sig om hur förkastligt det är att Amir framför refrängen
på engelska. I arenan går det dock hem till fullo. Personligen
förstår jag inte vad det är med det här bidraget som är så speciellt.
Poland: Michał Szpak - Color Of Your Life
Polen låg efter juryröstningen hjälplöst på näst sista plats
med sju poäng men tydligen har folket tagit den här fikapausen
till sina hjärtan då den som deras topp tre hoppade upp till en
åttonde plats i slutet.
Australien: Dami Im - Sound Of Silence
Australiens Marie Lindbergs bidrag fyller ut arenan och var
tillsammans med Ryssland och Österrike den låt som fick mest
högljud respons i arenan - i form av applåder och jubel som inte
ville tystna.
Cypern: Minus One - Alter Ego
Det behövs sådana här låtar i Eurovision. Dvs låtar man kan
sitta och prata under eller gå på toa eller fylla på godisskålen.
Serbien: Sanja Vučić ZAA - Goodbye (Shelter)
Sanja Vučić ZAA gör fortsatt bra ifrån sig och jag har
väl inte så mycket mer att tillägga här.
Litauen: Donny Montell - I've Been Waiting For This Night
Donny Montell drabbas av det faktum att han med
startnummer 16 hamnat i en possiton då många börjar
bli lite sega och hans bidrag är inte starkt nog att väcka
något intresse. Man registrerar mest att han är där.
Kroatien: Nina Kraljić - Lighthouse
Nina Kraljić däremot hamnar precis rätt med sin lugna,
harmoniska Lighthouse. Dock tycker jag att klädbytet,
utfört av fyra Anakin Skywalkers, kunde skippats.
Ryssland: Sergey Lazarev - You Are The Only One
I arenan satt vi på sidan och kunde därför inte ta del av
den fantastiska showen och det blev återigen tydligt att
låten ensam inte är så stark men det går inte att förneka
att det här bidraget är bland de storslagnaste bidragen som
framförts på Eurovisionscenen.
Big Five: Spanien: Barei - Say Yay!
Spanien har en intressant låt och scenshowen får fortsatt
igång publiken efter att Ryssland påbörjat arbetet. Barei är
en charmig artist och det hela fungerar ganska bra.
Lettland: Justs - Heartbeat
Justs mår efter Ryssland och Spanien värmt upp arenan
mycket bättre av att gå ut som nummer 20 i finalen än
nummer 1 i semi 2. Det gör mer rättvisa åt låten som
framstår som bättre.

Ukraina: Jamala - 1944
Jamala sänker omedelbart tempot och stämningen
i arenan men på ett emotionellt och effektfullt sätt.
1944 är ett bevis på när politik spelar roll även i
Eurovision. Det här är som isolerad låt inte någon
vinnare.
Malta: Ira Losco - Walk On Water
Walk On Water är egentligen en ganska
ihållig ballad och för att ha Water i titeln
är det märkligt att de bara slänger på lite
blått på scenen men det funkar tillräckligt.
Georgien: Nika Kocharov and Young Georgian Lolitaz - Midnight Gold
Man borde ha utfördat epilepsivarning innan
man släppte lös Thomas G:son gäng från
Georigen. Likt Ryssland är scenframträdandet
främst riktat till tittarna hemma i tv-soffan och
i arenan blir det ganska tråkigt.
Österrike: ZOË - Loin d'ici
Det här är ren lycka projektserad på scen!
Varje gång jag hört den blir jag alldeles varm
inombords! Det här fick min röst även under
finalkvällen. Det här borde ha vunnit!
Joe and Jake - You're Not Alone
Brittisk smörpop som tydligen fungerar riktigt
bra i arenan baserat på publikens bejublande
reaktioner. En del av Joe and Jakes fans visas
upp i form av bilder på scen. Effektfullt i arenan
men uppfattas nog inte i lika mycket TV-rutan.
Armenien: Iveta Mukuchyan - LoveWave
Diskvalificeringshotade Armenien får avsluta hela
tävlingen. Osäker på vad jag tycker om det valet
Björkman. LoveWave är helt okej men inget avslut
på hela Eurovision Song Contest.
Så var vi redan klara med ännu en Eurovisionvecka och har krönt en vinnare - och vilken slutstrid det blev! Men mer om det sen. Finalkvällen började självklart med den obligatoriska flaggparaden som man från Svergies håll funderat på hur man kan förändra och göra intressant. Det hela utvecklades till en modeshow där modeller gick på en catwalk till dunket av svenska houseklassiker. Varje modells kreationer var helt vita och man projektserade sedan landets flagga på modellen med ljuseffekter. Det hela hottade upp cermonin och gjorde att den kändes fräsch och 2016. Ännu ett bevis på varför Sverige är ledande när det kommer till Eurovision Song Contest! Sist ut på catwalken var förstås Måns och Petra som efter att de hälsat oss välkomna ännu en gång påminde oss varför vi gör det här varje år. Någon som är än mer aktuellt nu med den rådande utvecklingen i Europa och framförallt världen i stort.
Kvällen rullade sedan på med alla de 26 tävlande bidragen och vi bjöds sedan bland annat på ett klipp med allas vårat brittiska favoritgaypar - Freddie (Ian McKellen) och Stuart (Derek Jacobi) - men också en resa genom 42 år av svensk musikhistoria - från det historiska datumet 6 april 1974 då ABBA vann Eurovision Song Contest och Blue Swede lade sig som första svenska låt etta på Billboardlistan fram till idag - på 4 minuter(!). Vidare fick vi den avslutade delen av mockumentären The Nerd Nation som tog upp hur svenskarnas besatthet av Eurovision Song Contest speglar sig i hela samhället.
Antar att jag inte kan skriva om underhållningen utan att nämna att en viss Justin Timberlake besökte finalen och framförde låten Can’t Stop This Feeling för att promota Dreamworks kommande film Trolls. Jag förstår förstås att det är en stor grej men för mig personligen är det inte det då jag aldrig förstått grejen med Timberlake. han är okej - inte mer. Att Justin Timberlake spontant under genrepet valde att personligen gå fram till Frans och tala om hur mycket han tyckte om hans låt är däremot något jag kan både känna och se det stora i! Även Måns passade på att framföra sin nya singel - Fire In The Rain - och han och Petra framförde ännu ett lysande shownummer signerat Edward Af Sillén. Denna gång hade man skickat iväg alla sextio(tre) vinnare från tidigare år till ett labb i Schweiz som undersökt och tagit fram det ultimata vinnarbidraget - Love, Love, Peace, Peace - som innehöll flera klassiska ögonblick och personer ur Eurovisionhistorien. Som sagt, underhållningen var på topp! Det enda negativa jag kan komma på att säga är att Lotta Bromé respektlöst pladdrade på när vinnaren av Junior Eurovision Song Contest var på besök i arenan så att vi hemma i TV-soffan inte hörde vad hon sa. Som tur för min del hade jag ju varit på ett genrep i arenan och hörde då hennes fina ord. Men det är ju bara en liten detalj i ett annats förstklassigt och perfekt producerat finalsprogram!
Då kommer vi till det faktum att detta faktiskt är en tävling och det är dags att prata resultat. Efter de senaste åren då vinnaren stått klar ibland med så mycket som 30 minuter kvar av programtiden har Sverige fått igenom en ändring av levererandet av rösterna som efterliknar Melodifestivalens nuvarande system. Tidigare har jurygrupperna och folkets röster från varje land levererats i en klump när man "ringer" upp varje deltagande land och man kan då sitta och räkna resterande länder och poäng och på så sätt räkna ut när det är omöjligt för 2:an att gå om 1:an osv. Från och med i år kommer man göra en delad leverering av rösterna.
Först ringer man upp de olika länderna som levererar sina poäng utifrån den välkända 1,2,3,4,5,6,7,810,12-tabellen, detta för att hålla fast vid det klassiska "douze points", och sedan levererar programledarna de samlade tittarrösterna från alla de tävlande länderna enligt procentsystem - dvs 10 % av rösterna ger 10 % av de resterande poängen som är lika många som jurygrupperna delat ut. Varje lands röstande redovisas i efterhand så man kan se vad sitt land gett andra länder och vice versa. Detta systemet menar Sverige skapar mer spänning ända in i det sista.
Och det gjorde det! Man satt som på nålar hela tiden allt efter som poängkartan ritades om och Sverige var dessutom med i matchen länge! I slutändan stod det mellan favorittippade Ryssland och den helt otroliga uppstickaren Ukraina. Det är inte utan att den politiska aspekten kryper fram - framförallt eftersom Ukrainas låt 1944 är tänkt att kunna appliceras på Krimkrisen.
Det blev till sist Ukrainas Jamala som tog hem det och nästa års show kommer gå någonstans i Ukraina. 2016 har varit ett år med väldigt hög lägsta nivå och många riktigt bra låtar. Vad som helst kunde hända men det här tror jag ingen kunde förutse! Det är också det som gör den här tävlingen så spännande - vad som helst kan hända när man tävlar i musik!
Men då har vi som sagt kommt till ännu ett avslut av Eurovsion Song Contest. 42 länder har tävlat och ett har vunnit. Vi har bjudit på förstklassig show som det inte blir kul för Ukraina att försöka toppa, men vi hoppas förstås att de i alla fall gör riktigt bra ifrån sig och jag önskar dem ett stort lycka till!
Topp 5-lista över låtarna i Finalen:
1. Österrike: ZOË - Loin d'ici
2. Israel: Hovi Star - Made Of Stars
3. Australien: Dami Im - Sound Of Silence
4. Tyskland: Jamie-Lee - Ghost
5. Kroatien: Nina Kraljić - Lighthouse

Resultatet i Eurovision Song Contest 2016:

1. Ukraina - 532 p
2. Australien - 511 p
3. Ryssland - 491 p
4. Bulgarien - 307 p
5. Sverige - 261 p
6. Frankrike - 257 p
7. Armenien - 249 p
8. Polen - 229 p
9. Litauen - 200 p
10. Belgien - 181 p
11. Nederländerna - 153 p
12. Malta - 153 p
13. Österrike: 151 p
14. Israel - 135 p
15. Lettland - 132 p
16. Italien - 124 p
17. Azerbajdzjan - 117 p
18. Serbien - 115 p
19. Ungern - 108 p
20. Georgien - 104 p
21. Cypern - 96 p
22. Spanien - 77 p
23. Kroatien - 73 p
24. Storbritannien - 62 p
25. Tjeckien - 41 p
26. Tyskland - 11 p