När Elviras (Wilma Lundgren) bästa kompis blir sjuk blir hon tvungen att åka på det planerade sommarkollot ensam. På kollot finner hon snabbt två nya vänner - Meja (Ella Fogelström) och Bea (Elena Hovsepyan) - som det är tänkt att hon ska dela rum med. På grund av en vattenskada som uppstår i tjejernas rum tvingas de byta rum till rum 213. Rummet har stått oanvänt i flera år och redan första natten börjar det hända oförklarliga saker. Kan historierna om att en rödhårig flicka som dog på kollot för över 50 år sedan går igen verkligen vara sanna?

Skräck är en genre som det gärna ses ner på i filmkretsar - kanske för att genren innehåller och förknippas med en rad B-filmer - men faktum är att skräck är bland de svårtaste genrerna att bemästra. Rum 213 är dessutom en skräckfilm som riktar sig till målgruppen 8-12-åringar vilket gör genren ännu svårare att balansera. Emelie Lindblom gör det alltså inte lätt för sig när hon gör långfilmsdebut. Men det betalar sig i slutändan. Rum 213 är en lyckad skräckfilm för sin målgrupp och kan även i viss mån tillfredställa även en något äldre publik.
Rum 213 handlar alltså om de tre tjejerna Meja, Bea och Elvira som delar rum på ett sommarkollo. Rummet har nummer 213 och har inte öppnats på flera år. Redan första natten börjar det hända märkliga saker. Elviras ring - som en gång tillhört hennes mormor - försvinner under mystiska omständigheter och senare även Mejas kamera och Beas penna. Tjejerna hör även mystiska ljud om nätterna och tycker sig se en rödhårig flicka som vandrar i korridoren utanför deras rum. Spökar det verkligen på kollot eller är tjejerna bara påverkade av en annan av kollobarnen Hennys (Felicia Klang) spökhistorier om vad hennes mamma upplevde när hon var kollobarn på samma kollo? Och om det inte spökar - vem har stulit deras saker? Är det de retsamma killarna Kevin (Filip Laj), Isak (Kasper Lund) och Melker (Pascal Andersson)? Eller finns tjuven bland dem själva?
Emelie Lindblom kombinerar i sin långfilmsdebut klassisk skräckfilm med klassiskt barndrama. Här finns för den äldre publiken tydliga avtryck av filmer som till exempel A Nightmare on Elm Street, The Ring, The Grudge och Evil Dead men också barnserier som till exempel Eva och Adam och Barnen på Luna och spännande sommarlovserier i allmänhet. Rum 213 är på flera sätt en kär återgång till den typ av film- och tv-serieskapande som fanns inom barn- och ungdomsgenren på 1990-2000-talet, och som bevisligen baserat på reaktionerna i salongen fortfarnade är ett vinnande koncept. Det här konceptet för barn- och ungdomsfilmer/serier kombineras på ett smart sätt med 70-80-90-talsskräckfilm som effektivt trappats ner till en lagom nivå för filmens målgrupp men som även stundtals kan få en låt oss säg si så där 24-åring att hoppa till eller nervöst vrida på sig i biofotöljen.
Som alltid när det finns barn med i casten varierar kvalitén men överlag håller de unga aktörerna en hyfsat hög nivå. Bäst är Ella Fogelström som den naturliga ledaren Meja och Felicia Klang som iklär sig den i skräckfilmssammanghang klassiska rollen av "the creepy person who warn the main characters about what's going on but they won't listen." Jag har inte några större problem med Rum 213 - förutom en del i slutet som jag lätt tycker kunde skippats - och det är ett okej hantverk som fångar in sin målgrupp på ett bra sätt. Mer sånt här filmsverige!

Betyg: 3/5.