15 Maj 2020 - 10:00
Janouk Kelderman var på torsdagkvällen tillbaka på Youtube för att guida oss genom de bidrag som skulle ha tävlat i semi 2, presenterade i den startordning som produktionen valt ut, + resterande tre bidrag från The Big Five. Här följer nya kommentarer på bidagen i semi 2 och notera att eftersom Eurovision Song Celebration Part 2 sändes samtidigt som Sveriges 12:a på SVT1 (som du kan läsa om i inlägget ovanför det här) så tittade jag på Eurovision Song Celebration Part 2 i efterhand. Jag har alltså rent tekniskt hört vissa av låtarna i semi 2 tre gånger men kommentarerna nedan baserar sig på mina intryck efter två lyssningar för att samtliga ska få en rättvis bedömning. Jag kommer även som i inlägget om Eurovision Song Celebration Part 1 bryta av kommentarerna om bidragen med kommentarer om de pausakter som förekommer i programmet.
Grekland: Stefania - SUPERG!RL
Grekland ska ha pluspoäng för att de
gjort en ålderskorrekt casting till sitt
lilla high school-drama om en flicka
med superkrafter i ett pastellfärgat
X-mensamhälle. Låten har något
tilltalande över sig.
Estland: Uku Suviste - What Love Is
Utöver att detta är pretentiös skit med
klyschig text med extra lök och smörsång
med extra fett som jag skrev i min förra
kommentar om bidraget så är det dessutom
relativt urtråkigt.
Österrike: Vincent Bueno - Alive
Alive är en kompetent låt och Vincent
Bueno en kompetent artist men det här
är helt enkelt inte riktigt my cup of tea.
Moldavien: Natalia Gordienko - Prison
Jag skrev i min förra bedömning att det
var något som saknades men att jag inte
kunde sätta fingret på vad. Vad det än
var så har det innfunnit sig sedan sist.
Vid en andra lyssning känns detta som
ett komplett bidrag. Snyggt och bra.
San Marino: Senhit - Freaky!
Även Senhits Freaky! har vuxit till sig
sedan första lyssningen men även fast
man vet att den bara är 3 minuter lång
känns den som minst det dubbla, och
jag kan inte bestämma mig för om det
är positivt eller negativt.
Native language challange:
I tisdags fick några av de deltagande artisterna i uppdrag att göra om sina låtar till en helt annan genre. Under torsdagens sändning fick vi istället höra Samanta Tīna (Lettland), Alicja (Polen) och Vincent Bueno (Österrike) sjunga sina bidrag på deras modersmål. Lettlands och Polens bidrag blev, baserat på det lilla smakprov vi fick, bättre medan det inte gjorde någon märkbar skillnad på Österrikes låt men ändå ett kul grepp och det gör ju att man litegrann saknar de olika modersmålen i Eurovision.
Tjeckien - Benny Cristo - Kemama
"Ännu ett bidrag som rent obektivt är
kompetent men som inte på något
plan tilltalar mig personligen" skrev
jag i min första kommentar och den
uppfattningen har inte ändrats.
Serbien: Hurricane - Hasta La Vista
Inte heller här har min uppfattning
ändrats nämnvärt; En modern korsning
mellan Spice Girls och Britney Spears
injicerat med DNA från 2010. Helt okej.
Polen: Alicja - Empires
Polens bidrag är ett sånt som man
bara vill uppslukas i och försvinna
bort i rum och tid, men tyvärrr innfinner
sig aldrig känslan hur mycket jag
än anstränger mig.
Island: Daði og Gagnamagnið - Think About Things
Islands bidrag hade hypats upp
något enormt och därför blev min
första reaktion något besviken men
när bidraget har fått sätta sig lite
för mig så uppskattar jag det mer.
Det är spexigt på ett självsäkert
sätt och passar i Eurovision. Låten
för sig är även välskriven och bra.
Schweiz: Gjon's Tears - Répondez-moi
Schweiz kör på det gamla knepet Släng
på lite svartvitt så blir det intressant men
faktum är att det inte blir mycket intressantare
för det. Inte alls faktiskt.
Eurovision Home Concerts + Hemma hos-repotage:
Eurovision-artister från förr och i år har under några veckor kört konserter från sina vardagsrum via Eurovision Song Contest Youtube-kanal där de kört önskelåtar från Eurovision-fansen. I kvällens andra pausinslag fick vi först ett litet axplock från dem spelningarna och sedan en rad Hemma hos-repotage hos Gjon's Tears (Schweiz), Stefania (Grekland), James Newman (Storbritannien), Senhit (San Marino) och Tom Leeb (Frankrike). Kul och mysiga inslag som också knyter an till den coronatid vi lever i.
Danmark: Ben & Tan - YES
Danmarks bidrag har vuxit sedan
första lyssningen. Det låter fortfarande
plagierat men med Jimmy Jansson och
Linnea Deb som upphovsmakare
vet låten precis hur den ska nässla
sig in och slå rot i huvudet och det
är inte helt fel att ha den där.
Albanien: Arilena Ara - Fall From The Sky
Arilena har bytt från en lyrics video till en
musikvideo och låten funkar mycket bättre
när texten inte blottläggs riktigt lika tydligt.
Det här är en bombastisk Eurovision-ballad
med en otroligt snygg produktion.
Finland: Aksel - Looking Back
Aksel lyckas inte väcka något som helst
intresse hos mig den här gången heller.
Armenien: Athena Manoukian - Chains On You
Dock lyckas Athena hålla mitt intresse vid liv
hela låten ut den här gången. Det här är en
kompetent, sexig, sensuell men framförallt
modern och fräsch produktion som skriker
girlpower!
Portugal: Elisa - Medo De Sentir
Sist så tokhyllade jag Portugals bidrag och
kallade det både magiskt och trollbindande.
Magin har inte hållit i sig. Jag fängslas inte
alls lika mycket vid en andra lyssning och
det är tyvärr inte helt rent alla gånger på tonerna.
Youtubers kommenterar Eurovision:
Succéinslaget från i tisdags är tillbaka då samma youtubers fortsätter att kommentera bidrag från semi 2. Lika kul som i tisdags!
Georgien: Tornike Kipiani - Take Me As I Am
En av årets märkligaste texter levereras
av Tornike Kipiani som skriker ur sig att
hans partner vill att han ska prata som
en engelsman, klä sig som en italienare,
dansa som en spanjor och lukta som en
fransman. Den här låtsasrocken tilltalar
mig inte alls.
Bulgarien: Victoria - Tears Getting Sober
Vad som dock fortfarande tilltalar mig
är Victoria från Bulgarien. Dock är bidraget
tyvärr också bortglömt lika snabbt som det
tagit slut.
Lettland: Samanta Tīna - Still Breathing
Som sagt; jag älskar budskapet, tematiken
och stilen i musikvideon. Det enda som inte
är min cup of tea är själva låten.
Big Five: Frankrike: Tom Leeb - Mon Alliée (The Best In Me)
Det är fascinerande hur en musikvideo kan
påverka en låt så totalt. När jag första gången
lyssnade på Frankrikes bidrag stod Tom Leeb
uppe på Eifeltornet och sjöng ut över Paris och
jag kände att det här var det lökigaste vi sett och
hört på länge. Den andra gången bestod musikvideon
i att Tom Leeb satt rakt uppochned på en stol med
en gitarr och levererade sin låt och då tyckte jag
direkt att den istället var bland det bästa vi hört och
sett på länge!
Big Five: Storbritannien: James Newman - My Last Breath
Sorgebarnet Storbritannien fortsätter dock att
leverera undermålig, slätstruken brittisk pop.
Den växer dock vid en andra lyssning men det
är inte mycket.
Big Five: Spanien: Blas Cantó - Universo
Spaniens Edward Cullen levererar en av
årets lätt snyggaste musikvideos men låten,
ja den är som det mesta andra det här året -
bara helt okej.
Fan-recaps:
Kvällen avslutades precis som i tisdags med fan-recaps, dvs ett collage av när fans diggar och festar loss till semi 2:s bidrag, och vi kan avsluta även det här blogginlägget med att konstatera att Eurovision Song Contest 2020 fortsätter att leverera. Det är spartanskt. Det är avskalat. Men det är också på samma gång såååå Eurovision! Tack! Tack! Tack! Nu ser vi framemot lördagens sändning av Eurovision: Europe Shine A Light!
