Bidragen:
Andreas Lundstedt - Vicious
Andreas Lundstedt får inleda deltävling 4
och gör det med ett bidrag som tilltalar
discoschlagerbögar som passerat 50 men
inte känner sig en dag över 25, och ungefär
ingen mer. Det här kändes mest trött.
EllaTiritiello - Bara du är där
Blott 18-åriga EllaTiritiello entrar melloscenen
på en säng och med ett bidrag skrivet av bland
annat Loreen och som andas modern tjejpop
med doft av Miriam Bryant, Veronica Maggio
och Zara Larsson. Ella tar scenen otroligt
självsäkert och fyller ut hela arenan. Hon
trollbinder och det här är magiskt! Otroligt
kul att hon skrällade sig vidare till i alla fall
en finalkvalsplats!
Tennessee Tears - Yours
Smith and Thell från Wish levererar sin
glättiga country(pop) och det är absolut
inte my cup of tea, men jag kan förstå
att det är trallvänligt och bra för den som
gillar sånt här.
KAJ - Bada bada bastu
Okej, jag ska vara ärlig. Jag tycker
inte att låten i sig är så där jättebra.
Men det här är ett spexigt bidrag på
en nivå som länge saknats i men så
behövs i Mello, så ja, den fick 10
hjärtröster av mig.
AmenA - Do Good Be Better
Ännu en IDOL-import som jag helt missat
eftersom jag slutade titta på IDOL 2019.
AmenAs låt är rent musiktekniskt snygg,
men det är inte utan att den är lite tråkig
och AmenA lyckas inte fylla ut varken
scenen eller arenan på egen hand. Här
hade behövts något mer.
Måns Zelmerlöw - Revolution
10 år efter att han tagit hem Eurovision-seger åt
Sverige i Wien återvänder Måns till Melloscenen.
Och ja, Revolution är inte direkt någon revolution.
Ska vi vara helt ärliga så är Måns betydligt bättre
än låten och det gör att även om numret är pampigt,
snyggt och urproffsigt så är det inte utan att det ekar
lite tomt.
Sammanfattning:
Ja, deltävling 4 fortsätter att leverera i samma anda som tidigare, men faktum är att jag för första gången i år röstade på inte bara ett utan två bidrag så det säger väl ändå något kanske. Och för att förtydliga så röstar jag bara när jag hittar en låt som verkligen tilltalar mig och/eller när jag bryr mig om vilka låtar som går till final.
Showen:
Förra veckan beskrev jag det som att Mello gjorde en dikeskörning i halvlek och att det verkade saknas verklig energi i både manus och mellanakter. Men till deltävling 4 hade man kravlat sig ur diket, borstat av dammet och hittat tillbaka till den underhållning vi varit bortskämda med i deltävling 1 och 2.
Kvällen inleddes med att Edvin och Keyyo blev intervjuade av årets backstagereporter Charlotta Bjöck bakom scen och pratade om den stora pressen att arbeta som programledare till skillnad från det enklare influencerlivet vilket ebbade ut i att de tillsammans med Ace Wilder framförde dennes gamla mellodänga Busy Doin' Nothin.
Vidare under kvällen fick vi Nannes carpool som förfilmer till bidragen där Nanne Grönvall åkte runt med artisterna i en bil och Edvin dök ner i arkivet för att frossa loss ordentligt i 1994 då Bert Karlsson var så butthurt över att inte ha fått med tillräckligt många låtar i Melodifestivalen att han gick till TV3 och startade Schlager-SM - som sändes dagen efter Melodifestivalen. Galet!
Keyyo fortsatte sin jakt på en partner genom sitt dejtande av mellohunkar och hade den här gången kommit fram till Martin Stenmarck och dejten var på samma humoristiska kvalitétsnivå som dejterna med Frans och LIAMOO. Vi fick också se ett klipp från när Keyyo och Johan Rehborg åkte konståkning i sitt program Keyyo med Rheborg i Ryssland från 2019, vilket fick en att känna att det vore trevligt om SVT gjorde denna genommysiga serie tillgänglig på SVT Play igen. Edvin och Keyyo framförde även ett fyndigt och smart Artistmedley i green room med ny text om var och en av kvällens artister till melodierna av både nya och gamla mellolåtar.
Det var även ikväll dags att välja in ännu en person i Melodifestivalen Hall of Fame och det var den märkbart rörda Hasse "Kvinnaböske" Andersson som valdes in för sitt bidrag Guld och gröna skogar. Det blev en riktigt fin stund där hela Malmö arena sken upp och både publik och artisterna i green room släppte loss!
Det enda inslagen jag inte direkt tilltalades av under kvällen var när Edvins mamma - operasångerskan Marianne Eklöf - dök upp för att fira Edvins födelsedag, och var sedan även med i en sketch om hur man använder Melloappen. Jag kan inte direkt sätta fingret på varför men jag tyckte inte det var så roligt, men därmed inte sagt att det inte var bra.
Något som jag dock uppskattade i första inslaget med Edvins mamma var att man kommenterade om att Edvin blivit anmäld till granskningsnämnden för sitt spruta-ner-Erik-Segerstedt-skämt förra veckan. För ja, en Melodifestival som inte anmälts till granskningsnämnden för oskyldiga skämt som Svenssons blivit upprörda över för att de känt ett behov att traumatisera sina barn genom att förklara för dem är ingen Melodifestival värd namnet. För ja, jag antar att det är vad som hänt. För skämtet går ju över huvudet på barnen, eller så tror de ju bara att Edvin syftade på champagne, eller hur. Melodifestivalen är och ska vara hela Sveriges fest, även oss som uppskattar skämt om att spruta ner Erik Segerstedt.
Sammanfattningsvis:
Ja, Mello 2025 IS BACK!
Min egen lista över vilka som var bäst:
1. EllaTiritiello - Bara du är där
2. KAJ - Bada bada bastu
3. Måns Zelmerlöw - Revolution
4. AmenA - Do Good Be Better
5. Tennessee Tears - Yours
6. Andreas Lundstedt - Vicious
Foto: Andreas Lundstedt, Magnus Liam Karlsson, SVT, Melodifestivalen.
Foto: EllaTiritiello, Christian Schneider, SVT, Melodifestivalen.
Foto: Tennessee Tears, Janne Danielsson, SVT, Melodifestivalen.
Foto: KAJ, Eva Lingon, SVT, Melodifestivalen.
Foto: AmenA, Janne Danielsson, SVT, Melodifestivalen.
Foto: Måns Zelmerlöw, Magnus Ragnvid, SVT, Melodifestivalen.