Så var ännu en Eurovisionvecka till ända. Klockan är strax över 02:30 på lördagsnatten och jag sätter mig vid tangentbordet för att skriva mina kommentarer kring finalen men också årets tävling i stort. Enjöj!
Bidragen:
Norge: Kyle Alessandro - Lighter
Norges lille tappre riddare i
skinande rustning är på sin
höjd småmyisg, numret är
eldigt men hettar aldrig till
på riktigt.
Luxemburg: Laura Thorn - La Poupée Monte Le Son
Laura Thorns feministiska
girlpower-sång är trallvänlig
och får igång arenan och
Laura tar scenen bra.
Estland: Tommy Cash - Espresso Macchiato
Ja, Tommy Cash bidrag var kul när
jag förhandstittade på bidragen, och
det var kul i semi 1 men en tredje
gång i finalen så börjar det falna för
mig litegrann.
Israel: Yuval Raphael - New Day Will Rise
Ja, man kan säkert läsa in politik i
den nervrysande poängkamp som
utspelades sig senare under kvällen,
men det är defacto så att Israels bidrag
är riktigt bra. Det är en mäktig powerbalad
och Yuval är ett proffs som tar scenen och
trollbinder oss.
Litauen: Katarsis - Tavo Akys
Tja, Eurovision ska vara en fest för
alla och jag antar att EMO-kidsen
måste få sin del av kakan.
Big Five: Spanien: Melody - ESA DIVA
Ja, det här är ett snyggt nummer och
låten är inte dålig, men jag finner mig
återigen zoona ut. Det är för ointressant
helt enkelt.
Ukraina: Ziferblat - Bird of Pray
Och tråket fortsätter, tyvärr. Det här
är också snyggt visuellt men i övrigt
ointressant.
Big Five: Storbritannien: Remember Monday - What The Hell Just Happened?
Ja, jag vet att det här är
en enorm tågolycka, och
förtjänar sin traditionsenliga
sistaplats, men jag kan inte
låta bli att älska det!

Österrike: JJ - Wasted Love
Ja, det kanske bitvis är poserande utan
dirket innehåll som Eric Stern kommenterade,
men det går inte att komma ifrån att detta
är svinsnyggt så väl visuellt som vokabulärt.
JJ fick nio 12:or av jurygrupperna och om än
inga från folket men någon grad av poäng från
folket i alla utom fyra länder och är en väl värdig
vinnare.
Island: VÆB - RÓA
Den här norska EPA-dunken, som
låter plagiatnära likt Sofie Svensson
& Dom Därs I Don't Give A Fuck
funkar förmodligen helt okej i just
en EPA bland massa andra låtar
som ingen direkt lyssnar aktivt på.
Lettland: Tautumeitas - Bur Man Laimi
Simpor och Grodfötter (tack Emil Norberg för
spaningen) från Lettland fortsätter att vara
som en dålig LSD-tripp, men jag kan ändå
på något sätt uppskatta den konstnärliga
verkshöjden, eller försök till sådan, i det
hela.
Nederländerna: Claude - C'est La Vie
Claude sjunger hjärta och själ ur
sig i finalen och det hela är väldigt
vackert och tilltalande.
Finland: Erika Vikman - ICH KOMME
Det här är kaxigt, sexigt och självsäkert.
Erika äger scenen från första stund hon
kliver upp på den. För tre minuter är det
Erikas värld, vi andra bara lever i den.
Big Five: Italien - Lucio Corsi - Volevo Essere Un Duro
Om jag inte missminner mig så är det
här första gången som ett icke-engelskt
bidrag har aktivt textats i Eurovision, så
angelägen är Lucio om att få ut sitt budskap.
Hans lågmälda Bowie-rock är ett behövligt
andrum efter Erika Vikmans show.
Polen: Justyna Steczkowska - GAJA
Det här är som om någon bett en AI ta fram
ett typiskt Eurovision-bidrag från 2006, men
som ändå är tidslöst. Eurovision är en härlig
bubbla på det sättet, här blir aldrig något ute.
Big Five: Tyskland: Abor & Tynna - Baller
Här är det ganska oförändrat i min upplevelse
av Tysklands bidrag. Det är bastung klubbpop
och Tynna har en sexig utstrålning som lockar
in en.
Grekland: Klavdia - Asteromáta
Det här är ett väldigt grekiskt bidrag.
Det är vackert, snyggt och rogivande.
Armenien: PARG - SURVIVOR
PARG går verkligen all in och köttar på
i detta övermaskulina nummer och låt,
och det funkar på något märkligt sätt.
Host: Schweiz: Zoë Më - Voyage
Med en enda handhållen kamera
och noll klipp skapar man en intim
och nära känsla som trollbinder en
hemma i tv-soffan. Det här är otroligt
snyggt och vackert och förtjänade
verkligen inte att få noll poäng från
folket.
Malta: Miriana Conte - SERVING
Om det är något vi behöver i dagens
samhälle med den utveckling som sker
så är det lite mer KANT serverad! Också
skandalöst att detta bara fick 8 poäng från
folket, kanske var dem mätta redan efter
semi 2?
Portugal: NAPA - Deslocado
Jag måste tillstå att Portugals bidrag
vuxit lite, lite grann på mig sedan semi
1, men det är fortfarande helt sinnes att
de kom till final.
Danmark: Sissal - Hallucination
Ja, även Sissals låt har vuxit på mig,
men det är fortfarande inte en favorit.
Sverige: KAJ - Bara Bada Bastu
Något som däremot varit en favorit
sedan dag ett är KAJ och deras sauna!
Grabbarna levererade förstklassigt även
i finalen och ingen skugga ska falla över
dom. En fjärdeplats är helt okej.
Big Five: Franrike: Louane - maman
Ett av årets snyggaste nummer!
En av årets mest kompetenta artister!
En av årets bästa röster!
En av årets bästa låtar!
San Marino: Gabry Ponte - Tutta L'Italia
Med sin medryckande refräng får
Gabry liv i arenan i slutspurten, men
det är väl också en medryckande
refrängen som är det enda bra med
bidraget.
Albanien: Shkodra Elektronike - Zjerm
Albansk folktronika och spoken word till rythmen
av en ensam trumma? Ja, hur ska man annars
runda av en Eurovision-final?
Sammanfattning:
Ja, den svaga semi 1 till trots så fick vi ändå i slutändan en riktigt bra final med en bra mix av olika typer av artisteri, låtar och uttryck.
Showen:
Ja, så var vi då framme vid finalen och med några få undantag så känns det fortfarande som att man brände av det mesta av sitt krut redan i semi 1.
Hela finalen inleddes med en sketch där programledarna pratar om att segertrofén är borta. Vi får sedan se trofén fraktas mot arenan via bland annat helikopter och cykel. När trofén anlänt till arenan går förra årets vinnare Neo förbi den på sin väg ut mot scen men blir tillsagd att inte röra den, en blinkning till att hen hade sönder trofén under finalen förra året.
Vi får sedan som sagt ett framträdande av Neo - den första av två under kvällen - där hen kör sin vinnarlåt The Code. Inledningsframträdandet - och även en av flera mellanakter där hen framför sin nya singel med det passande namnet Unexplainable - blir en påminnelse om varför vi gör det här. En icke-binär artist tillåts ta plats och släppa ut all sin kreativitet på en av världens största scener och inför en mångmiljonpublik. I ett samhälle och samtid som allt mer aktivt motarbetar allt som inte passar in i den heteronormativa taggiga formen spelar detta stor roll som symbolvärde.
Efter Neos inledande framträdande följde den sedan 2013 traditionella flaggparaden, denna gång till tonerna av trummor. Därefter introduceras vi för Michelle Hunziker som joinar Hazel och Sandra som programledare, för ett Eurovision är inte komplett om det inte är tre programledare, eller hur? Michelle är programledare till sin proffesion och gör bra ifrån sig och hittar sin plats, men som ni vet så har jag aldrig förstått poängen med tre programledare och det är inte utan att det skaver. Michelles främsta uppgift blir att sköta green room där vi bland annat bjuds på alphornsmusik.
Vidare under kvällen påminns vi flera gånger om att Eurovison, ja, det startade i Schwiez, och det blickas även tillbaka flera gånger till semi 1 och 2. Varför? Ja, antagligen för att påminna oss om att det har varit show i veckan i alla fall.
Men, vi ska inte vara för hårda, det bjöds på show även i finalen. Sandra rev av några rader ur sin Eurovisionsång från 1991 - iklädd likadan klänning som då - och Michelle sjöng Volare. Vi fick också en mellanakt i form av flera Schweiziska Eurovisionlegender så som Peter Reber och Marc Dietrich som tillsammans med sin dotter respektive son framförde Io senza te (1981), Paola som framförde Cinéma (1981), Luca Hänni som framförde She Got Me (2019) och Gjon's Tears framförde Tout l'univers (2021). Och jag vet vad ni alla tänker; vilken tur att Gjon's Tears var bland de 2020-artister som fick chansen uppträda på Eurovision-scenen i torsdags, annars hade han ju nästan inte fått göra det. Förutom 2021 då. Och i semi 2. Och i finalen.
Hursomhelst. Den kanske främsta mellanakten av alla mellanakter var förstås när de två silvermedaljgörerna Kärrijä (Finland, 2023) och Baby Lasanga (Kroatien, 2024) möttes i ett explosivt musikaliskt battle med sina båda låtar Cha Cha Cha och Rim Tim Tagi Dim för att sedan förenas i deras nya gemensamma låt #eurodab.
Vidare under kvällen fick vi även följa med Hazel backstage i ett inslag där man synliggjorde alla de arbetarna som inte syns i sändningen, och vars jobb är att just inte synas men som får hela apparaten att fungera, och vi besökte även den extra närliggande arenan från vilken fans tittade på finalen på storbildsskärm och förenades i en mäktig allsång av ABBA:s Waterloo. Och det visade sig även under kvällen att Michelle kunde göra samma trick med tungan som Hazel visat i semi 1 - så nog var det show alltid!
Men ja, jag antar att vi också behöver beröra det väsentliga; resultatet. Sverige har ju som ni vet varit galet favorittippade och även om man inte vill jinxa så har det ändå under veckan vuxit fram en stark känsla av att vi till SVT:s plånboks förskräckelse skulle kunna göra det igen. Ta hem hela skiten och officiellt bli ensamma världsmästare i Eurovision, en titel vi för närvarande fortfarande delar med Irland. Men, drömmen började ganska sakta dö redan när juryrösterna skulle levereras. Sverige fick en tolva (tack Island) och enbart poäng av totalt 19 länder, oftare i de lägre poängskikten. När det sedan kom till folkets röster landade Sverige på 195 poäng och var därmed ute ur matchen. Vi landade i slutändan på en hedervärd fjärdeplats. Vi ska här även nämna Keyyo som förstklassigt levererade Sveriges röster iklädd handduk med en bastubackdrop.
Men även om Sveriges chanser grusades så var det ändå spännande. Jurygruppernas poäng spretade och totalt 12 olika länder mottog någon gång en eller flera 12:or. Förhandsfavoriten Österrike tog hem åtta 12:or och inför levererandet av folkets röster låg man på en förstaplats. Folkets röster levereras dock inte i kronologisk ordning utan börjar nerefrån i tabellen efter jurygruppernas röster. Israel - som legat på 16:de plats med 60 poäng - fick 297 poäng av folket och seglade upp på en förstaplats. Hela Europa höll andan. Israel behöll sin 1:a plats in i det sista. Snart var det bara Österrike kvar att få sina poäng. Skulle det blir Israel som vinner Eurovision? Vad kommer det att betyda för tävlingens framtid? Samtidigt som finalen pågick inne i arenan hade propalestinska demonstranter mötts av gummikulor från polis och Israels medverkan i tävlingen var sedan 2024 ifrågasatt med kraft. Vad skulle det betyda för tävlingen om ett land som aktivt begår folkmord vinner? Skulle EBU bedömma att Israel på grund av säkerhetsläge inte kan anordna tävlingen som man gjort vid Ukrainas seger 2022? Tävlingens "opolitiska" hållning var redan ifrågasatt, hur skulle man agera framåt? Många tankar var det som hann flyga genom huvudet.
Men i slutändan fick Österrike tillräckligt många poäng för att gå om Israel och vi fick en ny segrare i form av JJ och hans låt Wasted Love. Europa kunde pusta ut, i alla fall för en stund. Eurovision överlever ännu ett år som min kollega och schlagernördskompis Annika skrev. För ja, diskussionen kring Israel och Eurovision kommer att fortgå. Det kan vi vara säkra på. Men nu kan vi i alla fall glädjas åt ett Eurovision Song Contest 2026 i Österrike.
Sammanfattningsvis:
Ja, så är alltså ännu ett Eurovision-år till ända. Årets värdland var alltså Schweiz. Visste ni att det var i Schweiz som den första Eurovision Song Contest hölls? Vet ni inte det, då har ni inte kollat på årets Eurovision. För ja, ibland har det känts som att Schweiz spelat litegrann på en sträng på lyran, men det har mestadels varit en väldigt bra sträng. Man har märkbart sneglat på sin förväxlingsnamne Sverige när det kommer till hur man bygger upp ett Eurovision och även om man brände av lite väl mycket krut redan i semi 1 så har man ändå levererat show i någon mån hela veckan.
Men jag skulle säga att den största behållningen med Eurovision Song Contest 2025 stavas Hazel Brugger. Hon har haft en stil, ton och humor som fallit mig i smaken. Samtidigt har hon varit i behov av Sandra Studer som stöttat upp och skapat en balans. Michelle Hunziker hade vi tyvärr kunnat vara utan. Det är inte hennes fel. Det är svårt att komma in som tredje programledare i finalen.
Så ja, sammanfattningsvis så får vi ge Schweiz väl godkänt i betyg. Nu ser vi framemot Eurovision 2026 i Österrike, och däremellan ett Mello 2026 där vi ska utse vem som ska axla bastuoket från KAJ. Det blev ingen seger i Basel men tack KAJ för att ni varit dem finaste representanter för Sverige under den här veckan. Tack och god natt!









Photo: Hazel Brugger, Michelle Hunziker and Sandra Studer/Mirjam Kluka/EBU/Eurovison Song Contest.
Allt other photos: Corinne Cumming/EBU/Eurovision Song Contest