Bidragen:
Australien: Go-Jo - Milkshake Man
Ett återkommande tema under kvällen
är sex på ett eller annat sätt och vad
passar väl då bättre att inleda med än
en man som med en gigantisk mixer
på scen sjunger om att bjuda alla på
sin "milkshake"? Det här är catchy
och med ett snyggt nummer.
Montenegro: Nina Žižić - Dobrodošli
Nina gör comeback i tävlingen för första
gången sedan i Malmö 2013 och gör det
med en avskalad men pampig balad och
hon äger scenen, men tyvärr är det här
allt för forgetable. Stora ord. Stora känslor.
Små vinstchanser som Edward Af Sillén
summerade det.
Irland: EMMY - Laika Party
Norska EMMY tävlar för Irland med en
skoig låt om att rymdhunden Laika inte
dog utan har party upp i rymden. Men
trots ett pampligt och färgsprakande
nummer gör sig den här låten inte i
arenan. Den liksom försvinner.
Lettland: Tautumeitas - Bur Man Laimi
Om konstfack hade gjort Eurovision. Ja,
även för Eurovisionscenen är det här
märkligt, men ändå en helt okej låt och
ett bitvis snyggt nummer.
Armenien: PARG - SURVIVOR
En bokstavligt talat dirty boy som
barbröstad blandar rapp och
schlagertechnopop. Vad finns här
inte för bögarna att gilla? Klart det
ska till final.
Österrike - JJ - Wasted Love
Förmodligen det av årets bidrag med
högst konstnärlig verkshöjd med ett
svinsnyggt nummer med JJ i svartvitt
på en sorts flotte mitt på scen. Också
det av årets nummer som mest tydligt
inspirerats av förra årets vinnare Neo,
men samtidigt också är som en
finkulturell Käärijä. Det här är KAJs
största hot och jag förstår varför.
Big Five: Storbritannien: Remember Monday - What The Hell Just Happened?
Ja, låttiteln är exakt vad man tänker efter
att ha sett Storbritanniens bidrag. Det är
som om Sex and the City gjort Baksmällan,
eller en karaokekväll med "bästaste tjejgänget"
klockan fem i tre en torsdag. Men jag älskar't!
Grekland: Klavdia - Asteromáta
En avskalad powerbalad med ett
otroligt snyggt nummer, men här
finns egentligen inte så mycket
mer att säga.
Litauen: Katarsis - Tavo Akys
Katarsis är postpunkbandet som
osar av "svår" musik. Ja, det här
är snyggt, men egentligen inte my
cup of tea. Det ska dock sägas att
den växte på mig allt mer den spelades.
Dock var det helt sinnes att den gick
till final.
Malta: Miriana Conte - SERVING
Mirianas låt hette tidigare KANT - som
på maltesiska betyder sång - och i refrengen
sjöng hon att hon serving kant. Men ordets
likhet med engelskans cunt gjorde att EBU
tvingade henne stryka ordet och döpa om låten.
Men, med ett gigantiskt kvinnligt skrev som dekor
och med en stor öppen mun med fylliga läppar mitt
på scen undgår det ingen vilket ord det är som
saknas i texten, och att den dubbeltydiga betydelsen
inte varit en slump. Det här är ett svinsnyggt
och sexigt nummer och en catchy och bra låt! Mer
kant åt folket!
Georgien: Mariam Shengelia - Freedom
ZzzZZZzzzzZzzzz... Mariam sjunger hjärtat
ur sig men det hela faller tyvärr platt.
Big Five: Frankrike: Louane - maman
Louane levererar en vrålsnygg balad och
sittande i ett gigantiskt timglas illustrerat
av sand som singlar ner från taket på scen
lyckas hon trollbinda så väl arenan som oss
hemma i tv-soffan. Det här kan också bli ett
farligt hot mot KAJ!
Danmark: Sissal - Hallucination
Det tar emot att skriva det här eftersom en
av mina favoritartister - och människor - varit
med på ett hörn och skrivit bidraget men låten
är tyvärr ganska tråkig. Sissal är däremot bra.
Tjeckien: ADONXS - Kiss Kiss Goodbye
Ja, kiss kiss goodbye blev det tyvärr för
ADONXS snygga nummer och pampiga
låt som var ganska forgettable.
Luxemburg: Laura Thorn - La Poupée Monte Le Son
Storhertigdömet Luxemburg gjorde comeback i tävlingen
förra året efter en kortare paus på 31 år. I år representeras
de av Laura Thorn som framför en sorts tematisk ny version
av France Galls vinnarlåt från 1965, Poupée de cire, poupée
de son. En svängig och fräsig låt om att som kvinna inte låta
en man bestämma över en.
Israel: Yuval Raphael - New Day Will Rise
Ja, Israels medverkan är fortsatt kontroversiell
och de gör inte saken bättre genom att skicka
en överlevare från Hamas terrorattack i oktober
2023 med en låt som återigen tydligt knyter an
till denna händelse. Men, vi ska inte fastna i den
diskussionen. Jag klargjorde min ståndpunkt i
rapporteringen från Malmö 2024 och det finns
att läsa för den som vill. Det går inte att komma
ifrån att Yuval Raphael har en jäkla pipa och låten
är en avskalad men pampig balad som är bra. Så
är det bara.
Big Five: Tyskland: Abor & Tynna - Baller
Syskonparet från Tyskland levererar bastung
klubbpop. Musiken tilltalar bögarna, och Tynna
tilltalar lebbarna. Abor spelar dessutom
neonljusupplyst cello - vad finns här inte att
gilla? Det här är sexigt och bra!
Serbien: Princ - Mila
Princ levererar ett trollbindande vackert
och pampigt nummer och en avskalad
och snygg balad.
Finland: Erika Vikman - ICH KOMME
Erika Vikman knyter ihop kvällens sexsäck
med ett självsäkert sexigt nummer och en
låt som för tankarna till om Rammstein hade
gjort dansant musik. När Erika iklädd läder
hissas upp i taket på en gigantisk mikrofon
som det slår gnistor om ja, då besannas
Edward af Silléns ord att Mycket har hänt
sedan Diggi-Loo Diggi-Ley.
Sammanfattning:
Som jag redan konstaterade i tisdagens blogginlägg så hade lottningen slumpat sig så att alla bra och riktigt bra bidragen - med undantag av KAJ förstås - hamnade i semi 2.
Showen:
Ja, det är inte utan att semi 1 och semi 2 har lite ombytta roller. I semi 1 var bidragen på sin höjd okej och inte mycket att prata om men showen i sig hade så mycket att prata om att man knappt visste var man skulle börja. Semi 2 var fullproppad med bra bidrag, men mina anteckningar kring showen är väldigt skrala. Och missförstå mig rätt; showen var inte alls dålig. Redan från början - med ett inledande montage av filmsekvenser på fans till en vocieover från ett fan som pratade om sin relation till Eurovision - gjorde man det tydligt att det var just fansen och Eurovisionfamiljen som man ville ha i fokus.
Hazel och Sandra pratade också mycket om fansen i sina intro- och mellansnack och Hazel intervjuade fans genom en crowd surfing. Vi fick också se Hazel på en fest för 60+-fans som annordnats i Basel och ett inslag där vi fick följa fyra Eurovision-fans inför deras förberedelse för Eurovision i Basel. Fansen är själva hjärtat av Eurovision - utan fansen; Inget Eurovision!
Men i övrigt så fick vi inte så mycket. Mellanakten(?) bestod i en "informationsfilm" om Schweiz och deras relation till klockor och tid, gestaltad av dansare och en ljus- och bildshow på scen. Man hade också valt ut Gjon's Tears (Schweiz), Efendi (Azerbaijan), Destiny (Malta) och The Roop (Litauen) att få framföra sina bidrag från 2020 på scen.
2020 var året då Eurovision för första gången i dess 69-åriga historia ställdes in, detta på grund av corona-pandemin. Hur man gjort urvalet kan man dock fråga sig då samtliga av dessa artister valdes ut av sina respektive länder att tävla året därpå 2021. Det är förvisso sant att artisterna inte fått framföra sina bidrag från 2020 på Eurovision-scenen som sägs i programmet, men de har alla stått på Eurovision-scenen och representerat sitt land. Jag kan tycka att man kunde valt ut några av alla de artister som faktiskt inte stått på Eurovision-scenen alls på grund av det inställda pandemiåret.
Under kvällen fick vi även föja med Sandra och hälsa på några av kommentatorerna och Sandra tog även en sväng i green room. Vi fick också en liten bakomfilm från när det olika ländernas vykort spelades in, något som mest kändes som programutfyllnad. Slutligen entrade Hazel green room och åt ostfondue tillsammans med Erika Vikman, så ja, man kan väl säga att showen levererade ändå trots allt!
Sammanfattningsvis:
Ja, Semi 2 får på det stora hela ändå väl godkänt. Bidragen var för det mesta riktigt bra och även om den inte var lika sprakande som i semi 1 så var ändå showen bra och programledarna hade fortsatt bra manus, som Hazel även frångick när tillfälle gavs och gjorde det bra. Det ska här nämnas att Sandra också rundade av kvällen med att sjunga Toto Cutugnos Insieme från 1992.
Min egen topp 10-lista över vilka bidrag jag ville skulle gå vidare till final:
1. Finland: Erika Vikman - ICH KOMME
2. Malta: Miriana Conte - SERVING
3. Australien: Go-Jo - Milkshake Man
4. Österrike - JJ - Wasted Love
5. Israel: Yuval Raphael - New Day Will Rise
6. Serbien: Princ - Mila
7. Luxemburg: Laura Thorn - La Poupée Monte Le Son
8. Armenien: PARG - SURVIVOR
9. Grekland: Klavdia - Asteromáta
10. Danmark: Sissal - Hallucination
All photos: Photo: Corinne Cumming / EBU/Eurovision Song Contest