Jocke

The Social Network - filmen om Facebook!

Min första tanke när jag hörde att de skulle göra en film om grundaren till en av världens mest använda legaliserade droger, Facebook, var "Lägg av! Vad blir uppföljaren? The Video Network - Filmen om YouTube!" När Filmen sen hade sverigepremiär var jag lite kluven till om jag skulle se den eller inte. Det kändes som om kategorin som skulle gå och se filmen var facebook-nördar och jag kan verkligen inte räkna mig till dom. Snarare tvärtom. Jag har inte facebook och har ingasomhelst planer på att skaffa det heller.
Jag bestämde mig ändå för att gå på den för att se hur dom lyckas få ihop en story om en datornörd som startar en mötesplats på nätet utan att den blir långtråkig. Vad som följer nu är ett försök till en recension av The Social Network.


Storyn har jag redan förklarat i förtexten för svårare än så är den inte. Filmen börjar med att vi får se Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg), som är en arogant jag-tror-jag-kan-och-vet-allt-bäst-datornörd, sitta på ett café med sin flickvän Erica (Rooney Mara, nya Lisbeth Salander). Eftersom Mark är vad jag beskrev ovan så slutar daten med att Erica gör slut och går.

                    
 "You are probably going to be a very successful computer person. But you're going to go through life thinking that girls don't like you because you're a nerd. And I want you to know, from the bottom of my heart, that that won't be true. It'll be because you're an asshole."

Vad gör då en datornörd som blir dumpad av sin flickvän? Jo, han går hem till sin studentlya på Harvard, tar några öl samtidigt som han bloggar om vilken lågutbildad subba hon är.
Vad gör han för att släppa tankarna på henne? Han rorar sig med att hacka sig in på alla elevhemmens skolkataloger och hämta hem alla bilderna på eleverna. Sedan plockar han ut alla tjejer och laddar upp dem på en sida han kallar Facemash.com där killar på skolan får rösta på vilken av tjejerna som är snyggast.
Sidan går bra! tillräckligt bra för att Harvards server ska krascha.

Efter denna bedrift, att full hacka sig in i Harvards datasystem, blir Mark Zuckerberg kontaktad av enäggstvillingarna Cameron och Taylor Winklevoss (båda skickligt spelade av Armie Hammer) som vill anlita honom för att skapa en mötesplats för Harvardelever på nätet, Harvard Connection, åt dem. Men istället för att göra det skapar Zuckerberg och hans vän Eduardo Saverin (Andrew Garfield) en annan mötesplats. Just det: The Facebook!

                           
                           "Drop the "the". Just "Facebook". It's cleaner." - Sean Parker

Sagan om Facebook berättas genom två rättegångar. Båda riktade mot Mark Zuckerberg. I den första stäms han för idéstöld av bröderna Winklevoss och i den andra stäms han på pengar av sin enda vän, Eduardo...

                 
"You better lawyer up, asshole, because I'm not coming back for the 34%. I'm coming back for everything!"

Vad tyckte jag då om filmen? I början när Mark satt framför datorn och rablade massa konstiga datortermer tänkte jag "varför gick jag hit?" men jag ändrade snabbt åsikt. Filmen var, tro det eller ej, riktigt bra om man bara bortser från att idén om att göra en film om grundaren av Facebook faktiskt är ganska löjlig...=)
 
Filmen har tre starka teman, Vänskap, Storhetsvannsine och Svek! David Fincher lyckas med att behandla dessa ämnerna på ett bra sätt. Jag hade föreställt mig att filmen skulle vara långtråkig och trist men det var den inte. Mark Zuckerberg är ett asshole men ett underhållande sådant. Filmen är full av starka karaktärer som lyfter den och har ett högt tempo vilket gör att den inte kommer i närheten av att vara långtråkig. Jag kollade bara på klockan en gång under min tid i biosalongen och det var när filmen var slut.

Hatten av för David Fincher, Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake, Rooney Mara, Armie Hammer och alla ni andra som jobbat med The Social Network! Ni lyckades!

                      
                      "You're not an asshole, Mark. You're just trying so hard to be."

#1 - Jimi

Jättebra recension! Jag håller med om det mesta även om jag tycker att det finns mycket mer att berätta om storyn än det lilla som står i första spalten. Det är minst sagt en fascinerande historia. Och jag blev riktigt förvånad när jag läste att tvillingarna spelades av samma person. Otroligt! Jag kommer nog också att skriva en recension inom kort :)



P.S. Jag snubblade på den här artikeln från 2003: http://www.thecrimson.com/article/2003/11/19/facemash-creator-survives-ad-board-the/

#2 - Jocke

Tack, ska bli kul att läsa din recension...=)