Jocke

Änglagård: tredje gången gillt - bra eller dålig?
Det har gått 16 år. Fanny (Helena Bergström) och Zac (Rikard Wolff) återvänder ännu en gång till Yxared tillsammans med Fannys dotter Alice (Molly Nutley) för att få svar på den stora frågan: Vem är egentligen Fannys pappa?

                                            

Som sagt har det gått 16 år sedan den senaste Änglagårdfilmen vilket märks. Skådespelarna har åldrats synbart och en av karaktärerna har fått skrivas ur handlingen då skådespelerskan som gestalltade Rut Flogfält avled i cancer 2001. Under filmens gång hedras minnet av Viveka Seldahl genom tillbakablickar på hennes karaktär som man skrivit ut ur handlingen genom att helt enkelt låta även denna dö i sjukdom. När Axel Flogfält (Sven Wollter) reser sig upp och talar på begravningen känns det väldigt äkta. Sven och Viveka var gifta från 1971 och fram till hennes död. Han talade inte till Rut. Han talade till Viveka...

                          
                                                                Vieka Seldahl
                                                   15 mars 1944 - 3 november 2001

Recensenterna har inte låtit rosorna falla över denna film och det högsta betyg jag sett är så lågt som 1/5. Jag kan förstå och hålla med om all kritik som jag läst för detta är ingen bra film - för en recensent.
För en "vanlig svensson" som sett de tidigare filmerna är den däremot skitbra! Jag kan inte låta bli att tycka det!

Jag vet att öppningsscenerna är väldigt plumpiga när Molly gråtande (hon är inte Helenas riktiga dotter för inte) ger en ganska tunn nödlösning till varför de bör återvända till Yxared. Att manuset i filmen bygger till stor del på improvisation märks starkt här där manuset kanske borde ha varit lite mer uppstyltat men men. Huvudsaken är att Fanny, Zac och Alice återvänder till Yxared och vad ska hända sen?
De båda tidigare filmerna har byggt på kulturkrockarna mellan stadsbor och bybor men när det inte finns någon mer kultur att krocka, vad gör man då? Man kör på med humor istället!
Tänk er Maria Lundquist i en film där manuset ska improviseras fram! Där trivs hon och det märks när hon drar på om det mest märkliga saker som inte alls har med samtalsämnet att göra men får det att ändå passa in utan att det blir konstigt. Varför jag nämner just Maria är därför att det är hennes karaktär Anki som sätter fart på handlingen i filmen med den i Yxared alltid lika effektiva djungeltelegrafen.

                    
                     Radarparet Mårten och Per-Ove är tillbaka men är de sams?

Eller handling föresten? Det finns egentigen ingen direkt handling i tredje Änglagårdfilmen och ingen röd tråd. Den består mer av små roliga historier som knyts samman för att de råkar utspela sig på samma plats. 
Det enda jag kan tycka är direkt dåligt med filmen är de många tillbakablickarna på de tidigare filmerna som ibland blir för många och onödiga. Tillbakablickarna på Per Oscarssons karaktär Eriks begravning i första filmen blir dock extra starka och fina att se efter nyårshändelserna och det blir en oplanernad hyllning även till honom.

 Änglagård - tredje gången gillt är en film gjord Till publiken, För publiken. Inte recensenterna...

                         
                       Här har vi dom två faderskandidaterna men vem av dem är det?


Betyg: 4/5 
   
#1 - Erica

Jättebra recension Jocke!

#2 - Jimi

Jag brukar hålla med recensenterna så då gillar jag nog inte denna, hehe :)

#3 - Maria med min Christopher

Alla tre filmerna är bra fast den tredje är bäst för att jag och min älskling såg den på bio den 25 december i Skellefteå. Den var mycket bättre än vad vi trodde och man önskar att den var längre. Vi kommer aldrig att glömma den dagen vi såg den på bio. Tack till Colin Nutley för en underbar film. Mvh Maria och min pojkvän Christopher.

#4 - Maria med min Christopher

Alla tre filmerna är bra fast den tredje är bäst för att jag och min älskling såg den på bio den 25 december i Skellefteå. Den var mycket bättre än vad vi trodde och man önskar att den var längre. Vi kommer aldrig att glömma den dagen vi såg den på bio. Tack till Colin Nutley för en underbar film. Mvh Maria och min pojkvän Christopher.

#5 - Maria med min Christopher

Alla tre filmerna är bra fast den tredje är bäst för att jag och min älskling såg den på bio den 25 december i Skellefteå. Den var mycket bättre än vad vi trodde och man önskar att den var längre. Vi kommer aldrig att glömma den dagen vi såg den på bio. Tack till Colin Nutley för en underbar film. Mvh Maria och min pojkvän Christopher.

#6 - Christopher Med min underbara Maria<3

När jag såg denna film den 25e December 2010 Med min underbara älskling vid namn Maria det var mycket speciellt och mycket kärlek när vi såg denna film tillsammans den liksom förde oss närmare varandra på något vis, Ville bara säga att jag älskar min Maria över allt annat på denna jord 09.10.06 vart vi tillsammans och vi ska leva tillsammans tills vi blir gamla tack Colin Nutley För en fortsatt bra film serie! Längtar tills denna film kommer ut på DVD så man kan njuta om och om igen med sin älskling Älskar dej jättemycket min maria det hoppas jag att du förstår Det är bara 23 dagar tills jag åker ner till min underbara maria Tack för en bra film upplevelse! hoppas på en bra fortsättning!//Mvh Christopher med sin Maria P.S Länken jag länkar till det är våran låt.

#7 - Jocke

Kul att ni delar med er av era känslor kring Änglagård 3 och jag hoppas att ni kommer att fortsätta vara lika kära som ni verkar vara nu...=)

#8 - Christopher <3

Det är vi Joakim:),Vi är nykära hela tiden :).Vi var med i avesta tidningen inte för längesen nu :),Det var maria som hade ordnat ett reportage :), Där fick vi också visa våra känslor :),Hon betyder mkt för mej riktigt mkt! jag håller henne hårt och jag släpper henne aldrig!//Mvh Christopher, Ha det bra jocke! :)

#9 - Anonym

Åh, jag älskar colin Nytleys filmer! Och älskar Helena Bergström, och henne får man ju typ på köpet när man kollar på hans filmer, haha! :p - vad tycker du om hans filmer?

#10 - Jocke

Jag har inte vad jag vet sett några fler av hans filmer än just Änglagårdstriologin och de är ju okej filmer alla tre...