Jocke

đŸ€ĄVĂ€rldens mest försenade HalloweenđŸ€Ą
Halloween?? Mitt i sommarn?? Jag ska förklara. Som ni sÀkert kommer ihÄg blev det ingen HalloweenskrÀckfilmskvÀll 2018 dÀr jag, Jimi och Robin tittade pÄ en Àldre skrÀckfilm (pre-Scream), en nyare skrÀckfilm (post-Scream) och en av Ärets vÀrd hemligt utvald valfri film. Detta beror pÄ att vi alla tre numera lever "vuxenliv" och i kombination med att Robin flyttat till Stockholm för att plugga pÄ STDH blev det dÀrför sÄ att vi inte kunde fÄ till en skrÀckfilmskvÀll pÄ Halloween - ni vet 31 oktober - och det har sedan faktiskt inte blivit sÄ att vi hittat ett gemensamt datum dÄ alla tre kan. Förens nu. Robin har kommit ner till sitt sommarhus i Ullared och den 26 juni samlades vi dÀrför dÀr för att stÀlla tillbaka vÄra mentala klockor till den 31 oktober 2018 för en HalloweenskrÀckfilmskvÀll - den 10:e i ordningen.
 
Som jubileumstema pÄ kvÀllen hade vi pÄ den Àldre och nyare filmen uppföljare till filmer vi sett tidigare. Eftersom jag har nÄgot av en fetish för skrÀckfilmsuppföljare blev det lite knivit att hitta uppföljare som jag inte sett men till sist landade valen pÄ Dracula's Daughter (1936), Ringu 2 (1999) och sÄ klart Robins hemliga film som inte nödvÀndigtvis var tvungen att vara en uppföljare, vilken det Àr fÄr ni som vanligt veta nÀr vi kommer till recensionen av den lÀngre ner. För hÀr följer nu tre kortare recensioner av filmerna vi sÄg under VÀrldens mest föresenade Halloween.
 

 
 
 
 
Dracula's Daughter (1936)
 
En nÄgot seg men ÀndÄ solid tidsenlig Draculafilm med mÄnga starka drag. SÄ beskrev jag Dracula frÄn 1931 pÄ vilken detta Àr en uppföljare och faktum Àr att beskrivningen passar in ganska bra Àven pÄ Dracula's Daughter. Utan litterÀr förlaga stÄr dock Dracula's Daughter lÀnge mest och stampar och storyn Àr nÄgot tunn men ÀndÄ lagom existerande och tar sig frÀmst mot slutet. Gloria Holden - som pÄ IMDb beskrivs som Hollywood leading lady in B-movies, and supporting actress in big budget films - gör ett bra portÀtt av den ofrivilla dottern till Dracula som söker ett sÀtt att bli fri sin förbannelse samtidigt som hon inte kan motstÄ begÀret efter de levandes blod.

 
 
Betyg: 5/10 
 

 
 
Ringu 2
 
"HÀr finns en intressant mytologi som man grÀver djupare i och utvecklar bitvis fram till det chockerande och stilrena slutet. PÄ det stora hela en vad jag skulle vilja kalla smÄmysig skrÀckfilm." SÄ beskrev jag Ringu frÄn 1998 till vilken Ringu 2 Àr den andra uppföljaren (Man gjorde först en uppföljare back-to-back med originalet men som fick sÄ dÄlig kritik att man skrotade den och istÀllet gjorde Ringu 2). Det var nÀrmare tre Är sedan vi sÄg Ringu pÄ vÄr skrÀckfilmskvÀll 2016 och jag har inte sett om den innan dess. Efter att ha sett Ringu 2 kÀnde jag att det kanske hade varit en bra idé. För trots en snabbrecap frÄn Wikipedia var jag helt lost större delen av filmen. Detta i kombination med en generellt invecklad story och Japans kantiga och stela filmstil utan krumbukter och utsvÀngningar blev det hela mest mÀrkligt och inte alls lÀskigt. HÀr fanns ÀndÄ vissa intressanta delar sÄ kanske om jag ser bÄda filmerna efter varandra att den kunde fÄtt ett högre betyg men jag betvivlar det.
 
 
 
Betyg: 3/10
 

 
Robins hemliga film:
 
Creep
 
Robins hemliga film var found footage-filmen Creep som handlar om dokumnetÀrfilmaren Aaron (Patrick Brice) som Äker ut till en öde stuga för att filma cancersjuka Josefs (Mark Duplass) "avskedsvideo" till sin ofödda son. VÀl framme i stugan inser dock Aaron snart att inte allt Àr vad det verkar och allt för sent inser han att han aldrig borde tagit uppdraget.
   Creep Àr som sagt en found footage-film och den bÀsta sÄdan Àr vÀl fortfarande genrens moder The Blair Witch Project men Creep tillhör lÀtt en av de bÀttre arvtagarna. Speciellt karaktÀren Josef fÄr redan frÄn det att han kommer in i bild det att dra kalla kÄrar lÀngst med ens ryggrad utan att man egentligen inte vet varför och Mark Duplass Àr filmens stora behÄllning. Filmen blir dock nÄgot lÄng (och dÄ Àr den ÀndÄ bara 1 h 17 min) och ologlisk bitvis men pÄ det stora hela Àr det en lyckad skrÀckfilm som gör sitt jobb.
 
 
 
 
Betyg: 7/10