Jocke

The Fall Guy - Ett kärleksbrev till stuntmän, men ett hafsigt skrivet sådant.
Efter en fruktansvärd olycka går stuntmannen Colt Seavers (Ryan Gosling) i tidig pension men lockas tillbaka efter att producenten till hans gamla flamma Jody Morenos (Emily Blunt) debutfilm berättar att Jody specifikt bett om honom. Så visar sig dock inte vara fallet och den egentliga anledningen till att producenten tagit in Colt är för att han ska söka rätt på filmens stjärna Tom Ryder (Aaron Taylor-Johnson) som försvunnit spårlöst. Colt börjar göra efterforskningar och inser snart att han är indragen i en mörk härva som han måste använda alla sina yrkesmässiga skills för att klara sig helskinad ur. 
 
 
 
 
 
 

Forna stuntmannen numera actionregissören David Leitchs The Fall Guy är ett tydligt kärleksbrev till stuntcrewn med ett släggslag mot The Academy för att det fortfarande inte finns en Oscarskategori för denna yrkesgrupp.

 

Det är dock ett torftigt skrivet kärleksbrev som till skillnad från filmen i filmen dock inte kämpar med tredje akten - här blommar det ut i full blown stunt crew extravaganza - men både akt ett och två hade tyvärr behövts skruvas till ytterligare några steg för att bli underhållande på riktigt. Jag förstår vart man vill komma - man vill porträttera stuntmannen/kvinnan som den superhjälte hen är - men man rör sig hela tiden allt för nära "verkligehen" i tonen för att varken romcom-delen mellan Colt och Jody eller actionäventyret i Colts sökande efter den försvunna skådisen ska fungera fullt ut och man ska kunna släppa tankarna på att så där skulle det inte gått till egentligen. Även manuset hade inte mått dåligt av att slipas några extra varv på, för även om många av skämten och karaktärerna funkar så hade dem kunnat bli ännu lite vassare. Det ska dock sägas att Gosling gör felfritt ifrån sig i ännu en Ken-era-roll och att Emily Blunt i en homage hämtat inspiration till sin karaktär från just Barbie-regissören Greta Gerwig undgår nog ingen.

   Men med allt detta sagt så är jag helt och fullt med på att det är en skam att det inte finns en Oscar för bästa stunt, och kanske kan The Fall Guy ändå hjälpa till att skynda på införandet av detta. För är det något den ändå gör så är det att visa vad väl genomförda stunts betyder för en films kvailté, och vilken kraft och energi som läggs i hantverket.

 
 
 
 
 
 
 
Betyg: 4/10