Jocke

GFF 2025!
Ibland blir saker och ting inte som man tänkt sig. I år var mitt schema både på jobbet och fritiden väldigt ofestivalvänligt och jag fick "nöja mig" med den digitala salongen (med undantag ett fysiskt besök) och kunde inte se hur många filmer som helst om dagen. Men 16 långfilmer på 11 dagar blev det i alla fall, och här följer microrecensioner på dem samtliga:
 
23 januari:
 
 
Beating Hearts (Smygpremiärsfilm):
 
Årets smypremiärfilm är en närmare 3 h lång snårig coming of age-historia som berättas extremt välgjort - med framförallt ett vackert foto och intressanta mixar av stilar - men som egentligen inte är något nyskapande eller något vi inte sett förut. Det är också intressant att se hur den tydliga irländska tonen från den litterära förlagan gifter sig med det franska uttrycket i övrigt.
 
Betyg: 7/10

24 januari:
 
 
Før mørket (invigningsfilm)
 
En film inte helt olik tidigare festivalbesökande Qua vadis, Aida?, (GFF 2021) men här är det ansvarige för en hjälporganisations sjukhus mitt i brinnande inbördeskrig i Bangui som ställs inför svåra val när en muslimsk flykting söker skydd på sjukhuset som ligger mitt i den kristna regionen av landet. Hur mycket är ett liv värt? Hur många liv kan offras för ett enskilt liv? Frågor som ställs men inte helt besvaras i detta genomstabila, lågmälda thrillerdrama.
 
Betyg: 7/10

25 januari:
 
 
The Brink of Dreams (fysiskt besök på Göta)
 
 
En på många plan gripande och rörande dokumentär om en grupp kvinnliga gatuskådespelare i Egypten som utmanar det patriarkala samhället. Speciellt berör och fängslar teatermedlemen Haidis del av historien med en kontrollerande fästman, men också en far som vill sin dotters bästa och förgäves försöker få henne att tänka om. En dokumentär om att bryta mot normer och förväntningar, men också att anamma dem på ens egna villkor.
 
Betyg; 8/10

26 januari:
 
 
Momoir of a Snail
 
En genomsorglig men paradoxalt likväl hjärtvärmande film! Animationen kommer till liv med både hjärta och själ! Life can only be understood backwards, but we have to live it forwards.
 
Betyg: 9/10

 
Motel Destino
 
En stabil dramathriller. Välspelad och med en låt oss säga intressant ljudbild med ljuden från det olika rummen på motellet den utspelar sig på. Men i slutändan inget som dröjer sig kvar.
 
Betyg: 6/10

27 januari:
 
Vermiglio
 
En hyllning till filmens visuella språk. Här samlas verk som imponerar genom sina bilder, där estetiken blir en del av berättelsen och varje scen är en upplevelse i sig. Så står det i beskrivningen av programkategorin Cinematic och nog är Vermiglio en fröjd för både öga, öra och sinne!

Ett långsamt berättat italienskt diskbänksrealistiskt drama där som sagt varje bild är noga uttänkt, inte bara visuellt men även audioellt där musiken gifter sig i förtrollande harmoni med bilden. När det kommer till det många beståndsdelarna i berättelsen som handlar om en flerbarnsfamilj under slutet av andra världskriget så trollbinds jag speciellt av näst yngsta systern Adas subtilt framställda sökande och bejakande av en sexuell identitet.

 

Betyg: 8/10


28 januari:

 

Honeymoon

Ett ungt, nyinflyttad pars drömmar och tillvaro omkullkastas och krossas när Ryssland invaderar Ukraina och deras lägenhetskomplex blir högkvarter för det ryska styrkorna. Tysta, och utan el och vatten måste de hitta en ny vardag bland oupppackade flyttlådor för att undkomma att bli upptäckta. Ett lågmält, klaustrofobiskt kammarspel där vi aldrig ser kriget, men det ändå är ständigt närvarande.

 

Betyg: 7/10


Norah

 

Saudiarabiens första antagna Film till Cannes är en stillsamt glödande berättelse om lust, åtrå och förbjuden kärlek - till konsten och kulturen!

 

Betyg: 7/10


29 januari:

 

 

Maybe It’s True What They Say About Us

 

Med brasklapp för att det kan ha med en energidipp att göra så hade jag trots ett intressant ämne och en intressant vinkel väldigt svårt att ta till mig av och hänga med i storyn, och hade även svårt att conecta och känna med eller bry mig om någon av karaktärerna.

 

Betyg: 4/10


 

Julie Keeps Quiet

Tennisproffset Tessa Van den Broeck visar i sin debutroll att hon också är ett skådisproffs! Juiles Tystnad, ja, titeln talar sitt tydliga språk och det gör även tystnaden som är filmens verkliga styrka. Man håller nerven, glöden och mystiken levande enda in i det sista. Vad är det egentligen som hänt? Det får vi aldrig veta, men det spelar inte heller någon roll. Här är det resan som är målet.

 

Betyg: 9/10


31 januari:

 

 

Under the Volcano

 

Diddi och Klara har ett distansförhållande, men Diddi har blivit ihop med Una. Dagen innan Diddi ska berätta för och göra slut med Klara omkommer han i en bilolycka. En film om sorg. Om att inte kunna sörja fullt ut och på "rätt" sätt, och att inte kunna dela sin sorg med någon på riktigt. Ett intimt och minimalistiskt drama som träffar en med otrolig kraft.

 

Betyg: 6/10


 

When The Light Breaks

 

Diddi och Klara har ett distansförhållande, men Diddi har blivit ihop med Una. Dagen innan Diddi ska berätta för och göra slut med Klara omkommer han i en bilolycka. En film om sorg. Om att inte kunna sörja fullt ut och på "rätt" sätt, och att inte kunna dela sin sorg med någon på riktigt. Ett intimt och minimalistiskt drama som träffar en med otrolig kraft.

 

Betyg: 6/10


 

 

Ma - Cry of Slience

 

Myanmansk poetisk diskbänksrealism om kvinnokampen och kampen mot förtryck och för demokrati. Nutidens kamp smälter samman med dåtidens. Förmannen på den för berättelsen centrala sweatshopen visas medvetet aldrig med ansikte, han får stå symbol för samhället och orättvisorna.

 

Betyg: 7/10


1 februari:

 

 

Hanami

 

En förvisso fin och visuellt slående coming of age-berättelse men som dock aldrig på riktigt lyckas fånga mitt intresse.

 

Betyg: 6/10


2 februari:

 

 

The Empire

 

Star Wars blandat med Dune, kryddat med Alice in Wonderland och toppat med Spaceballs på den franska landsbygden. Annamaria Vartolomei imponerar ännu en gång i detta sensuella och lågmält bombastiska franska sci-fi-satirdrama.

 

Betyg: 7/10


 

 

Once Upon a Time in a Forest

 

Den sista festivalfilmen för min del är också den första och således enda dokumentären för i år. En dokumentär som följer en grupp ur miljöaktivistgruppen Extinction Rebellions finska falang i deras kamp mot en ohållbar skövling av skogarna i Finland. Med framförallt ett otroligt vackert och avvägt foto skildrar Virpi Suutari gruppens medlemmar men också den natur som de vill bevara.

 

Betyg: 6/10